1 mar. 2020

PUNTES DE COIXÍ O ENCAJE DE BOLILLOS

La punta al coixí o boixets, és un art tèxtil que consisteix a elaborar unes filigranes fines i complexes a partir de l'ús d'un patró de cartolina, fil, boixets, agulles i un coixí. Sembla ser que té l'origen a Venècia al segle XVI. A Catalunya i al País Valencià, la tècnica de la punta al coixí va derivar a partir del segle XVIII en una indústria que va sobreviure fins a mitjans segle XX. 
Avui en día l'ofici viu un petit reviscolament, amb fires d'artesanía on es pot veure les puntaires fent demostració d'aquest art i admirar les creacions fetes amb aquesta técnica.

El encaje de bolillos, es un arte textil que consiste en elaborar una filigranas finas y complejas a partir de un patrón, hilo, bolillos, agujas i un soporte alcolchado.
Parece ser que tiene el origen en Venecia en el siglo XVI. En Cataluña y el Pais Valenciano, la técnica del encaje de bolillos derivó a partir del siglo XVIII  en una industria que sobrevivió hasta mediados del siglo XX.
Hoy en dia el oficio vive un pequeño auyge, con las ferias de artesanía dónde se pueden ver a las artesanas haciendo demostración de su arte y admirar sus creaciones.
Aquests punts de llibre encara es poden trobar en alguna de les moltes trobades de puntaires que hi ha arreu del territori català. 
Estos marcapáginas aún se pueden encontrar en muchos de los encuentros de "puntaires" que hay en el territorio catalán.

Un dels lloc de España on té una important Mostra de Punta al Coixí, es a Camariñas, (Galícia). Les puntarires en aquesta Mostra, ensenyen el seu art i venen les seves creacions, encara que la clientela no sigui la mateixa que anys enrrere, de la noblesa més rica s'ha pasat al turista curiós.

Uno de los lugares en España dónde tiene lugar una feia importante de Encaje de Bolillos es en Camariñas (Coruña, Galicia).Las encajeras en esta Mostra, enseñan su arte y venden sus mercancias, aunque su clientela no sea la misma que antaño, de la nobleza más rica se ha pasado al turista curioso.

3 comentarios:

Unknown dijo...

guai

Eli Ramirez dijo...

ACABO DE DESCOBRIR que "encaje de bolillos" i puntes de coixí són la mateixa cosa, hahahahah estic fatal :)

Paula dijo...

Uno de los trabajos de artesanía más espectaculares, ¡yo no sé cómo no se lían con tanto hilo! Tengo alguno de los marcapáginas de la muestra de Camariñas, pero poquitos.
Un abrazo